در 7ام اسفند, 1402 منتشر شد

همایش بین المللی تحولات تکنولوژیک و آینده سازمان ها

تا به حال به این فکر کردید که چرا امروزه تا این اندازه تکنولوژی اهمیت پیدا کرده است ؟

 

امروزه ما در هر لحظه از زندگی چه در حال کار چه در حال استراحت از تکنولوژی استفاده میکنیم در تواقع میتوان گفت ما در هر لحظه توسط تکنولوژی احاطه شده ایم .

به این مثال خوب توجه کنید ؛ فرض کنید ما در اتاقی تاریک نشسته ایم که هفت فیل در گوشه های این اتاق مخفی هستند و هر لحظه ممکن است به سمت ما حرکت کنند و ما باید آمادگی لازم برای مقابله شدن با این هفت فیل را در آینده داشته باشیم .

مولانا نیز در هفتصد سال پیش در یکی از حکایت هایش به این فیل ها در تاریکی اشاره کرده است و راه حل این بحران را کار تیمی و یک دست شدن بشریت دانسته .

هفت فیلی که در دنیای آینده با آن روبه رو خواهیم شد :

  • جهان رو به پیری می باشد

پیشرفت تکنولوژی و علم باعث خواهد شد که ما بیش از حد نرمال عمر کنیم و پیش بینی میشود انسان هایی که در دهه 90 میلادی به دنیا آمده اند 120 سال عمر کنند ، با کیفیت بهتر و بدون بازنشستگی.

شرکت های بیمه بازنشستگی ورشکست خواهند شد و شما فرصت بیشتری برای تجربه و لذت بردن از زندگی خواهید داشت.

در نتیجه با بحران کمبود نسل جوان رو به رو خواهیم شد.

  • زمین عصبانی

سلامتی زمین و محیط زیست در خطر است و این باعث می شود تا به مرور زمان زمین عصبانی شود و واکنش نشان دهد. ما در 200 سال گذشته بیش از زایش زمین از آن برداشت کرده ایم و این زمین را عصبانی کرده که اثراتی از قبیل ؛ گرمایش زمین ، آلودگی هوا و اقیانوس ها ، تغییرات آب و هوایی ، خشکسالی و … شده است و آینده به سمتی خواهد رفت تا زمین آرام گیرد.

  • چند قطبی شدن جهان

دنیا به سمت چند قطبی شدن است ، برخلاف گذشته که دنیا فقط یک قطب آمریکا داشت ، امروز گروه های اقتصادی و سیاسی متفاوت مانند بریکس ، قدرت های جدید مثل چین ، هند و عربستان و ایران به مبارزه با جهان تک قطبی آمریکا رفته اند.

  • فشار اقتصادی

دولت ها در چند دهه اخیر بسیار بدهکار شدند و با توجه به هرم سنی و افزایش سن جامعه و نبود نسل جوان و مصرف کننده این بدهی نیز رو به افزایش خواهد بود. دولت ها هم برای پرداخت بدهی خود مجبورند نرخ تورم را افزایش دهند و نظام های اقتصادی رو به تغییر است.

  • فاصله طبقاتی

نظام اقتصادی به سمتی رفته که فاصله طبقاتی بین مردم افزایش پیدا کرده است و طبقه متوسط در حال حذف شدن است و افراد یا بسیار پولدار هستند با بسیار فقیر.

  • انسان های عصبانی

عواملی چون؛ فاصله طبقاتی ،  فشار دولت ها ، زمین عصبانی و آلودگی موجب میشود تا با مردم عصبانی رو به رو شویم و این مردم عصبانی پدیده ایست که ما در آینده بیشتر خواهیم دید.

  • هوش مصنوعی و تکنولوژی های هوشمندانه

هوش مصنوعی در حال تکامل است و در آینده ای نه چندان دور نگرش و زندگی مردم را متحول خواهد کرد. تغییراتی که ما در ده سال آینده خواهیم دید چندین برابر 50 سال گذشته خواهد بود .

اما با توجه به این مشکلات فکر میکنید ما باید چکار کنیم ؟ راه نجات ما چیست ؟

 

 

اول از همه ما باید هوشیار باشیم و علائم را ببینیم و درک کنیم و سوار این فیل ها شویم. همانطور که این فیل ها میتوانند مخرب و ویران کننده باشند ، برای کسانی که سوار بر آنها باشد میتواند موفقیت آمیز و لذت بخش باشند.

ذات انسان و جهان بقا و تکامل است ، برای دستیابی به هر دو این ها در وهله اول باید هوشیار باشیم.

همانطور که مشاهده کردید در عوامل مخرب بالا ، تکنولوژی جزء آخرین عامل ذکر شد ، زیرا پیشرفت علم و تکنولوژی بیشتر از اینکه آسیب وارد کند ، به انسان ها کمک کرده و ما بیشتر خطرات آن را میبینیم در صورتی که این علم و تکنولوژی بوده که تا به امروز بقاء بشر را تضمین کرده است.

استراتژی های راهبردی برای آینده چیست ؟

در آینده پیش رو افراد بی سواد دیگر افرادی که خواندن و نوشتن نمی دانند نیستند ، بلکه افرادی هستند که آموخته های گذشته را فراموش کردند و دوباره می آموزند.

اگر الان خود را موفق میدانید چقدر مطمعن هستید با توجه به تغییر شرایط در آینده هم موفق می مانید. بهتر است برای خود یک الگوی ذهنی ایجاد کنید و همیشه از خود بپرسید ، «چه میشود اگر ……» و بعد آن را تکمیل کنید. همیشه دو حالت خوش بینانه و بدبینانه از آن موقعیت را تصویر سازی کنید.

راهکار دیگر این است که به گذشته برگردید و با خود بگویید «چه میشد اگر ….» و شرایط گذشته را تغییر دهید و اتفاق را در حالت خوش بینانه و بدبینانه برای خود تصویر کنید.

دنیا به سمت دیجیتالی شدن است

منظور از دیجیتالی شدن ، تغییر دریافت و پردازش اطلاعات از آنالوگ به دیجیتال است. دنیای آینده ، دنیای اطلاعات و دیتا ، دیجیتالی بودن اطلاعات پردازش و دسته بندی کردن و تحلیل آن ها را آسان و سریع خواهد کرد.

در آینده نه چندان دور همه دستگاه ها از اینترنت هوشمند استفاده خواهند کرد و IP آدرس ها تغییر خواهند کرد ، به گونه ای خواهند شد تا بتوان به هر اتم یک IP مخصوص داد و آن را کنترل کرد.

برای تضمین امنیت انتقال و حفاظت از داده ها از بلاکچین استفاده خواهد شد. همچنین از بلاکچین ها میتوان از حق کپی رایت حفاظت کرد.

رمز ارز ها تکامل خواهند یافت و جای پول های فیزیکی را خواهند گرفت . قرار داد های هوشمند یک روند خود مختار و اتوماتیک که جای مدیران میانی بابت کنترل عملیات را خوهند گرفت .

NFT بجای حق مالکیت های فیزیکی حکم فرما خواهد شد ، در واقع حق مالکیت دارایی هایی های مجازی خواهد بود که در آینده بیشتر اسم آن را خواهید شنید.

حتی آثار هنری نیز به سمت دیجیتال شدن میروند ، عکس هایی که توسط هوش مصنوعی ساخته میشود همان گاردی که اوایل نسبت به عکاسب به عنوان یک هنر نسبت به تابلو نقاشی بود حالا بین عکس واقعی و عکس مجازی هستند اما همانطور که عکاسی جای خود را به عنوان یک هنر باز کرد عکس و تصاویر مجازی نیز راه خودشان باز خواهند کرد.

در حال حاضر ما از یکی از ابتدایی ترین هوش مصنوعی ها هستیم که در آینده ای نه چندان دور هوش مصنوعی نسل پنجم که میلیارد بار قوی تر از هوش مصنوعی فعلی هست ، برای تقویت و پوشش ضعف های انسان استفاده خواهیم کرد.

*تفکرات خود را تغییر دهید و به نشانه ها توجه کنید و باید هر لحظه منتظر هر اتفاقی باشید.

انقلاب نرم افزارهای بدون کد جهت کاربردی کردن هوش مصنوعی در راه است و در حال حاضر نیز تعداد زیادی از آنها وجود دارند تا شما بتوانید خیلی راحت این فناوری را کاربردی کنید.

برای پیدا کردن آنها کافیست تا عبارت NO COD را در اینترنت سرچ کنید تا این اپلیکیشن و نرم افزارها را ببینید.

پاد شکنندگی

پاد شکنندگی در واقع یک نوع تطبیق پذیری با ضربه وارد شده و استفاده از انرژی آن است. پاد شکنندگی شبیه به ورزش است ، زمانی که وزنه میزنیم و ورزش میکنیم در واقع به خودمان فشار وارد میکنیم ، این فشار در نهایت منجر به رشد عضله شما و قوی تر شدن و احساس رضابت شما خواهد شد.

حال چگونه پادشکننده شویم ؟

ابزار های پادشکنندگی ما شامل ؛ مغز ، قلب و دست می باشد .

1)ابزار پادشکنندگی – مغز

  • توجه به علام تحولات دنیای اطراف
  • جلسات فکر به آینده
  • آماده سازی برای یادگیری مفاهیم جدید
  • نگاهت را تغییر بدهی
  • به عنوان یک مدیر و رهبر باید بدانی چشم انداز آینده چیست و قرار است به کجا برسیم. یک مدیر خوب ، آینده را پیش بینی کند و برای تیم خود ترسیم کند. مدیر جدا از تیمش نیست و خود را جزئی از آن می بیند.

2)ابزار پادشکنندگی – قلب

تیم هر سازمان ، قلب سازمان است. ما نیاز داریم به تیممان قدرت ببخشیم و به آن اعتماد به نفس دهیم. در واقع مدیر نیت و هدفت را تعریف میکند و از تیم می خواهد برای رسیدن به این هدف او را یاری دهند.

3)ابزار پادشکنندگی – دست

این ابزار به منظور عمل ، اجرا ، آزمایش و تست کردن است. گاهی اوقات بهترین نتایج دست آور احمقانه ترین آزمایشات است.

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه